Dat maakte het concern woensdag bekend.
Begin april bleek
dat de gps-ontvanger, afkomstig van een derde partij, last had van een
schrikkeljaarfout. TomTom verhielp het probleem door een software-update.
Door dit probleem kwam de brutomarge niet uit op 55 procent maar op 49
procent, ten opzichte van 53 procent in dezelfde periode vorig jaar.
De softwarefout kostte het bedrijf in het eerste kwartaal 13 miljoen euro,
hoewel het probleem pas na 31 maart naar boven kwam. "We moesten een
provisie nemen voor het product dat al gebouwd was", zei financieel
directeur Marina Wyatt. "Ook moesten we ons klantenondersteuningsteam flink
uitbreiden."
Wyatt kon niet zeggen of er in het tweede kwartaal ook kosten zullen zijn van
het probleem. "Maar dit zal onze prognose voor 2012 niet beïnvloeden."
Krimpende markt
De omzet daalde in het eerste kwartaal met 12 procent tot 233 miljoen euro,
zo’n 4 miljoen euro meer dan analisten hadden verwacht. Het cijfer werd
gedrukt door een krimpende markt voor navigatiekastjes, gedeeltelijk
gecompenseerd door een toename in de omzet uit Live-diensten.
Het operationeel resultaat (ebitda) daalde op jaarbasis met 37 procent tot 28
miljoen euro. Het eerste kwartaal is traditioneel het minst belangrijke
kwartaal voor TomTom.
Verwachtingen
TomTom handhaaft de verwachtingen voor 2012 van een winst per aandeel van 0,35
euro en een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.
"De eerste positieve resultaten van de reorganisatie van vorig jaar komen
naar boven. De focus op producten werpt zijn vruchten af", zei topman
Harold Goddijn.
In februari stelde
Goddijn bij de presentatie van de jaarcijfers dat 2012 een uitdagend jaar
zal worden. "De consumentenmarkt stelde vorig jaar teleur en blijft ook
in 2012 moeilijk gezien het afnemende consumentenvertrouwen in Europa, onze
belangrijkste markt."
Datalicenties
Bij Automotive nam de omzet in het eerste kwartaal licht af, onder meer
vanwege zwakte in de autoverkopen, met name in Zuid-Europa, aldus Goddijn.
"Maar je moet het niet overschatten. Ik verwacht dat het zich op een gegeven
moment weer herstelt. Het is niet zo dat onze klanten marktaandeel
verliezen." Op kwartaalbasis groeide Automotive wel, benadrukte Wyatt.
TomTom is er volledig op gericht om de teruglopende omzet uit het
consumentensegment te compenseren met stijgende inkomsten uit ingebouwde
systemen in auto's en uit softwarelicenties. TomTom heeft onder meer
overeenkomsten met partijen als Google en Samsung over het verstrekken van
kaartgegevens voor smartphones.
Ook uit opkomende markten als China en India moet op termijn groei komen, maar
de ontwikkeling van deze markten kost volgens Goddijn tijd.
Beursexit?
Goddijn wilde woensdag geen commentaar geven op de geruchten dat het bedrijf
een beursexit zou overwegen. "Er zijn vaker van dit soort geruchten en het
is moeilijk om er meer op te zeggen dan: geen commentaar."
Vorige week schreef
het blad Management Team op basis van anonieme bronnen in de financiële
wereld dat de TomTom-oprichters zouden overwegen om samen met investeerders
Cyrte en Janivo een bod te doen op de aandelen die ze nog niet bezitten. De
oprichters hebben samen 47 procent van de aandelen in handen. Cyrte en
Janivo hebben een belang van 10 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl